Sider

søndag den 11. januar 2015

Hæklet påskelilje - opskrift

Som det desværre oftest går, sad jeg i sidste øjeblik og kæmpede med at få det sidste julepynt klar. Men nu skal jeg da lige love for jeg for en gangs skyld er i voldsomt - næsten skræmmende - god tid ;-)
Næste højtid er påske - en højtid som jo måske nærmest (set ud fra Guds frelsesplan) er vigtigere end julen, men som for langt de fleste - og desværre nok også mig - fylder meget mindre i vores bevidsthed af forskellige årsager.
Jeg har derfor sat mig for allerede nu at få produceret lidt påskepynt, så jeg dette år er klar til at pynte op og fejre påske!!...



Hæklet påskelilje

"Blade" (lav 6):
(efter hver række vendes der med en lm)
Slå 2 lm op
Rk. 1:        3 fm i den første lm (3)
Rk. 2:        udtg, fm, udtg (5)
Rk. 3:        udtg, 3 fm, udtg (7)
Rk. 4:        3 fm, udtg, 3 fm (8)
Rk. 5:        8 fm (8)
Rk. 6:        3 fm, indtg, 3 fm (7)
Rk. 7:        3 fm, indtg, 2 fm (6)
Rk. 8:        2 fm, indtg, 2 fm (5)
Rk. 9:        1 fm, indtg, 2 fm (4)
Rk. 10:      1 fm, indtg, 1 fm (3)
Rk. 11:      1 fm, indtg (2)
Rk. 12:      indtg
Hækl fm hele vejen rundt langs bladet, inden du lukker af.

"Midten"
6 fm i en mr
Omg. 1:    2 fm i hver maske (12)
Omg. 2:    *udtg, 3 fm* x 3 (15)
Omg. 3-8: en fm i hver maske (15)
Omg. 9:    *5 stm i den anden maske, fm* x 5, luk af med en km

Monter først tre blade på midten og dernæst de tre sidste blade forskudt for de første.
Set fra bagsiden
Jeg har hæklet med nål nr. 3,5 og acrylgarn, der passer dertil.
Den færdige blomst måler ca. 10 cm i diameter.

//Birgitte













2 kommentarer:

  1. Hvor er den fin! Jeg elsker påskeliljer, så jeg tror jeg skal prøve din opskrift som alternativ (eller supplement) til the real thing i år :)

    Kh Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK Marie! - skønt hvis du kan få glæde af opskriften... de holder jo også lidt længere end den ægte vare ;-)
      //Birgitte

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...